Begreppsförståelse är ett kartläggningsmaterial för barn och elever i åldrarna kring skolstart. Att behärska grundläggande begrepp är nödvändigt för att fullt ut tillgodogöra sig innehållet i skolarbetet. Språket är vårt verktyg och orden de etiketter som vi behöver för att hantera innehållet i begreppen.Barn med språkstörning eller annan språklig sårbarhet är i riskzonen att få svårigheter med skolarbetet på grund av otillräcklig begreppsförståelse. Flerspråkiga barn står inför utmaningen att behärska begreppen på alla sina språk.
Det är därför av stor betydelse att kartlägga både skolspråket och modersmålet.Materialet Begreppsförståelse, som ursprungligen är norskt, kan användas antingen i liten grupp eller individuellt. Barnets svar sammanställs i en cirkel vilket ger en överblick över starka och svaga sidor inom begreppsinlärningen. Därmed ges förutsättningar för pedagogisk planering på såväl grupp- som individnivå.Denna manual ger, förutom vägledning vid genomförande och tolkning, även inspiration till arbetet med ord och begrepp i förskola och skola.
Författare till manualen är Astrid Frylmark, leg. logoped. Texten är delvis en bearbetning av ett kompendium av Inger Kristine Løge (2016): Utvikling, utprøvning og erfaring fra bruk av materiellet. Info Vest Forlag, infovestforlag.no