Att kunna berätta muntligt är väsentligt i ett barns utveckling. För att bli bra på det behöver barnen tillgång till berättelser, modeller, men de behöver också kunna berätta själva. Muntligt, och senare även skriftligt.
Tillsammans med femåringarna i förskolan, med elever F-4 i skolan, inom specialundervisningen, på logopedmottagningen och hos talpedagogen kan boken användas för många olika muntliga och skriftliga aktiviteter för att öka ordförrådet och berättarförmågan. Den fungerar också bra hemma som "författarhandbok" eller "ordupptäckarbok".
Boken Berätta tillsammans fokuserar på 12 nyckelområden inom berättande:
Genrer / Miljöer /Karaktärer/ Föremål / Känslor/ Storlek/ Ord och ljud/ Struktur, lukt och smak/ Färg/ Tid /Väder
Det finns också en fortsättning för äldre elever, skriven av Francis Dickens. Du hittar den på svenska här i webbutiken under titeln Berätta.nu.
Berätta tillsammans är ett flexibelt material för alla som inspireras av språkglädje och upptäckarlusta.
Se också kursen "Berättarlabb" där du under en halvdag får fördjupade kunskaper om barns eget berättande i teori och praktik.