O.A.S. är inget formellt test. Manualen innehåller data från normeringar gjorda på 810 barn vid besök på barnavårdscentral vid 5;6 års ålder eller i förskoleklass. Därutöver innehåller O.A.S. data från 36 flerspråkiga barn i förskoleklass.
O.A.S. används i flera kommuner. "Vi har haft uppföljning av materialet med f-klasspersonalen och alla är positiva!" "Vi använder O.A.S. i förskoleklassen och kollar fonologisk medvetenhet vid skolstart. Våra resultat förbättras nu!"
Förskollärare eller skolsköterska kan använda O.A.S. i samråd med logoped och/eller pedagog med inriktning på språk och tal, som kan handleda och vid behov gå vidare med fördjupad bedömning och förslag på åtgärder. De barn som man oroar sig för bör följas upp med en mer omfattande språkbedömning, t.ex. med B.A.S. – Bedömning Av Språk (Frylmark, 2006).
Leg. logoped Astrid Frylmark har sammanställt och prövat ut O.A.S. Bilderna är gjorda av leg. logoped Gunnel Lundgren.
Innehållet i O.A.S.:
Manual
Resultat från normering av enspråkiga och flerspråkiga barn
Kopieringsunderlag för arbetsprotokoll
Kopieringsunderlag för föräldrainformation
Bilder
Bonusmaterial:
Klassammanställning där du kan sammanställa förskoleklassens resultat för diskussion med specialpedagog och/eller för planering av smågrupper där man kan jobba mera med vissa språkliga delar
Erfarenheter av O.A.S.
Flödesschema ur O.A.S. som visar vad som är observation, kartläggning och test.