Boken ger grundläggande kunskap om afasi och om de konsekvenser afasi medför för samspelet med anhöriga och personer man möter inom vård, skola eller arbetsliv.
Boken är indelad i tio kapitel. Det första kapitlet ger en introduktion om vad afasi är, medan det andra handlar om hur kommunikation fungerar i vanliga fall - något vi sällan tänker på då vi tar det för självklart. de följande kapitlen handlar om olika saker vi kan göra för att gynna god kommunikation. Varje kapitel slutar med sammanfattande goda råd.
Boken är skriven på ett reflekterande sätt som ger underlag för att förstå hur man med sin egen kommunikationsstil kan underlätta för den person som drabbats av afasi. Den kan med fördel läsas av familjemedlemmar, arbetskamrater eller personal vid särskilda boenden som träffar personer med afasi. Den passar också som litteratur vid vårdutbildningar. För alla dem som arbetar som personliga assistenter hos personer med afasi ger boken god inblick i hur man kan underlätta verklig delaktighet.
Författare är fyra logopeder (Margit Corneliussen, Line Haaland-Johansen, Monica I.K. Knoph, Marianne Lind) och en samtalsforskare (Eli Quelid) vid Bredtvet kunskapscenter i Oslo. De grundar sin framställning på den kanadensiska logopeden Aura Kagans principer. Översättningen är gjord av Astrid Frylmark.
Det här är en viktig bok som underlättar för både personer med afasi och dem som finns runt omkring!