Stärk språket vid skolstart
Stärk språket vid skolstart

Stärk språket vid skolstart

I lager
950 kr
Exkl. moms


Varför verkar det inte fungera med språket i klassrummet och/eller med läsinlärningen för vissa elever? Språkstörning/DLD kan vara en orsak. Men även om inte svårigheterna är utredda och eleven har en diagnos kan det framstå tydligt att vissa elever befinner sig i språklig sårbarhet

Språkutveckling och läsinlärning är ömsesidigt beroende av varandra. Språket ger förutsättningarna för läsförståelsen, och läsningen ger näring åt språket. För barn i språklig sårbarhet behöver vi vara uppmärksamma på behoven. Att vi kan behöva erbjuda någon insats utöver det vanliga märker vi, men vad ska vi göra, och hur ska vi göra det? Genom observation och kartläggning får vi underlag för aktiviteter som gynnar utvecklingen.

Den här halvdagskursen innehåller många konkreta tips för aktiviteter som stärker språket hos barn F-3.

i kursen får du också en kortkort presentation av kartläggningsmaterialet B.A.S., Bedömning Av Språk (klicka på titeln för länk till B.A.S.) och se exempel på andra kartläggningsmaterial som hjälper dig att ringa in vad som är viktigt.

Kursen hålls via zoom den 18 september kl. 08.30-12.00. 

Målgrupp: Speciallärare, specialpedagoger och annan pedagogisk personal som arbetar med F-3. 

Beskrivning

Det finns inga åldrar jag har ägnat så mycket tid åt under mitt yrkesliv som åren kring skolstart. Utveckling av observations- och kartläggningsmaterial, språkträning och talträning med många, många barn och intresset för läsinlärning och dyslexi har gjort att det alltid har känts extra intressant med de första skolåren. Därför är det roligt att ställa samman en halvdagskurs med inriktning på dessa åldrar. Observation och kartläggning utgör en del av innehållet men fokus är framför allt att se möjligheterna, att inspirera och ge underlag för språkaktiviteter som gör skillnad.

Den här förmiddagen innehåller därför lite olika långa arbetspass där den sista delen, Möjligheter, är mest omfattande. 

Målet – vi reflekterar kort över ett par modeller av fungerande läsning och skrivning. 

Motivation och mental närvaro – inspiration om att bygga arbetsglädje i skolarbetet.

Mätning – hur hålla koll på elevernas språkliga framsteg? Här visar jag lite kort ett par olika kartläggningsmaterial och hur vi kan planera utifrån vad en enkel individuell kartläggning visar.

Mångfald – något om de särskilda utmaningarna i det mångspråkiga klassrummet

Möjligheter – handlar om strategier för att tackla svårigheter inom olika språkområden. Förslag på aktiviteter och språklekar både för enskilda elever och grupper inom områdena
...språkljud och den fonologiska medvetenheten
...ordens delar
...ordförråd
...den sociala kommunikationen
...börja läsa och skriva

Ett kompendium med språklekar skickas till deltagarna i samband med kursen. 

Jag som håller kursen, Astrid Frylmark, har arbetat länge som logoped och metodutvecklare med många kartläggningsmaterial och ännu fler språklekar. Läs mer om mig här (klicka för länk).

 

Produktdetaljer

SKU
K015P-KURS
Målgrupp
Personal som arbetar med 6-9-åringar
Produkttyp
Digital kurs