Det finns inga åldrar jag har ägnat så mycket tid åt under mitt yrkesliv som åren kring skolstart. Utveckling av observations- och kartläggningsmaterial, språkträning och talträning med många, många barn och intresset för läsinlärning och dyslexi har gjort att det alltid har känts extra intressant med de första skolåren. Därför är det roligt att ställa samman en halvdagskurs med inriktning på dessa åldrar. Observation och kartläggning utgör en del av innehållet men fokus är framför allt att se möjligheterna, att inspirera och ge underlag för språkaktiviteter som gör skillnad.
Den här förmiddagen innehåller därför lite olika långa arbetspass där den sista delen, Möjligheter, är mest omfattande.
Målet – vi reflekterar kort över ett par modeller av fungerande läsning och skrivning.
Motivation och mental närvaro – inspiration om att bygga arbetsglädje i skolarbetet.
Mätning – hur hålla koll på elevernas språkliga framsteg? Här visar jag lite kort ett par olika kartläggningsmaterial och hur vi kan planera utifrån vad en enkel individuell kartläggning visar.
Mångfald – något om de särskilda utmaningarna i det mångspråkiga klassrummet
Möjligheter – handlar om strategier för att tackla svårigheter inom olika språkområden. Förslag på aktiviteter och språklekar både för enskilda elever och grupper inom områdena
...språkljud och den fonologiska medvetenheten
...ordens delar
...ordförråd
...den sociala kommunikationen
...börja läsa och skriva
Ett kompendium med språklekar skickas till deltagarna i samband med kursen.
Jag som håller kursen, Astrid Frylmark, har arbetat länge som logoped och metodutvecklare med många kartläggningsmaterial och ännu fler språklekar. Läs mer om mig här (klicka för länk).