Genom att göra en allsidig bedömning av språket kan man få underlag för pedagogiska åtgärder eller underlag för beslut om ytterligare utredning. Sammanställningen ger en enkel språklig profil. Detta underlättar informationsöverföring till föräldrar och skolpersonal.
De tretton olika deluppgifterna ger information om olika språkliga delområden: ordförråd, meningsbyggnad och uttal men också språkligt/socialt samspel, berättarförmåga, fonologisk och grammtisk medvetenhet, färg- och antalsuppfattning.
B.A.S. är framtaget av leg. logoped Astrid Frylmark i samarbete med bland andra leg. logoped Kerstin Olofsson och professor Carmela Miniscalco. B.A.S konstruerades inom ramen för ett utvecklingsprojekt och har även använts i forskning. Inför denna nya upplaga har Pia Niemi, Pictus, gjort nya illustrationer.
Häftet innehåller en enkel handledning, instruktioner, anvisningar för tolkning, kopieringsunderlag för arbetsprotokoll och sammanställning samt bilder. Tretton uppgifter genomförs och därutöver sammanfattas testledarens intryck i en tredelad global bedömning.
B.A.S. är framtaget för att användas av logopeder. B.A.S. får även användas av annan person med utbildning om normal och avvikande språkutveckling samt kunskaper i läsforskning, t.ex. talpedagog eller specialpedagog. Manualen är kortfattad och förutsätter, liksom genomförande och tolkning, att användaren har fackkunskaper.
B.A.S. är ett uppskattat material när man behöver göra en kartläggning av flera språkliga områden. Detta kan ge underlag för att planera åtgärder alternativt att veta vilka språkliga områden som behöver utredas noggrannare och vad som fungerar bra.