
Läsa eller lyssna?
Läsa eller lyssna? är en manual för bedömning av elevers informationsåtergivning av fakta ur texter efter läsning, lyssning eller samtidig läsning och lyssning.
Läsa eller lyssna? är utformat för att användas vid kartläggning av språk, läsning och skrivning. Eleven ska återge fakta ur texter efter att ha läst, lyssnat eller samtidigt läst och lyssnat till texterna. Materialet är till stor nytta när man kartlägger läs- och skrivsvårigheter och ger snabbt både elev och pedagog inblick i problem och möjligheter. Det är t.ex. många elever som får inspelade läromedel men som visar sig vara svaga lyssnare. Sådana misstag kan förebyggas genom att redan tidigt kartlägga lyssningsförmågan.
Läsa eller lyssna? kan användas av logopeder men även av andra yrkesutövare med kunskap om normal och avvikande språkutveckling samt om läs- och skrivsvårigheter, t ex talpedagog eller specialpedagog med inriktning på språkstörning och dyslexi.
Innehåll:
Bakgrund
Instruktioner för genomförande och bedömning
Resultat från elever i skolår 5 och några elever med svårigheter
Texter
Frågor
Kopieringsunderlag till arbetsprotokoll
CD-skiva med ljud och text i Daisyformat
Beskrivning
Materialet består av tre texter.
Den första texten läser eleven tyst. Ta gärna tid för ett mått på läshastighet. Instruktionen är att läsa rakt igenom i lugn och ro för att sedan kunna berätta om innehållet. Låt eleven berätta, och fyll sedan på med frågor på resten av texten.
Den andra texten ska eleven lyssna till (inspelat eller högläst av testledaren) och sedan återberätta samt besvara frågor.
Den tredje texten ska eleven lyssna till och samtidigt följa med i häftet. Tyvärr fungerar inte Daisyformatet på webben, så låt i stället eleven ha en läslinjal till hands och på så sätt gulmarkera aktuellt avsnitt.
Kopieringsunderlag för arbetsprotokoll finns i manualen.
Bland inspelningarna finns också en kort demonstrationstext att använda vid behov.
Läsa eller lyssna? omnämns i SBU-rapporten om dyslexi* från år 2014 som ett dyslexitest. Detta är felaktigt. Man utreder inte dyslexi med materialet, vilket framgår om man läser manualen. Däremot kan Läsa eller lyssna? med fördel användas i samband med dyslexiutredning för att ta reda på ifall den aktuella eleven har direkt nytta av inspelade läromedel eller ej. Alltså ett praktiskt syfte. Eleven ska få prova och läraren ska få veta.
Eftersom CD-skivor blir alltmer ovanliga pågår ett arbete med att lägga ljudfilerna på nätet. Du behöver då logga in första gången du ska lyssna. Sedan "hittar" din dator. Vid uppdateringar kan du behöva skriva in lösenordet på nytt. Se därför till att skriva in det i boken så att du inte tappar bort det.
LÄNK TILL LJUDFILERNA HITTAR DU HÄR.
Tyvärr har inte ljudfilerna på nätet Daisyformat. Använd läslinjal för att markera var uppläsningen befinner sig.
Fakta:
Artikelnr: V005
ISBN: 978-91-633-2630-1
Målgrupp: Från 10 år och uppåt
Författar: Astrid Frylmark
Vikt: 0,15 kg
* Dyslexi hos barn och ungdomar. Tester och insatser. En systematisk litteraturöversikt. (2014). Statens beredning för medicinsk utvärdering.