Produkten tilllagd i din varukorg

Totalt, produkter:
Totalt frakt:  Fastställs senare
Totalt:
Fortsätt handla Gå till kassan

Kurser och föreläsningar

Vårterminen 2018

Vårterminens program med länkar till information och inbjudan om varje kurs (klicka på den markerade delen av texten).

Anmälningsblankett finns längre ner på denna sida.

CELF-4, Clinical Evaluation of Language Fundamentals. Introduktionskurs för behöriga kursanvändare. Måndagen den 16 april i Uppsala.

CELF-4, uppföljningskurs om dokumentation, tolkning och åtgärder. Heldag för max 6 deltagare tisdagen den 17 april.

Varför, vad och hur? Språklig kartläggning F-6. Heldagskurs torsdagen den 17 maj i Uppsala.

Hela språket, hela tidenHeldagskurs om åtgärder för elever med språkstörning och språklig sårbarhet, F-6, fredagen den 18 maj i Uppsala.

Skolspråk - verktyg eller värktyg? Endagskurs för förskoleklassens personal torsdagen den 31 maj i Uppsala.

På väg in i språket 0-5 år. Halvdagskurs (kväll) för förskolepersonal m.fl. tisdagen den 15 maj i Uppsala.

Klicka här för att komma till vårt anmälningsformulär för aktuella kurser

Det finns också anmälningsblankett i varje kursinbjudan, som kan skrivas ut och postas om du föredrar det.

 

BEHÖRIGHET ATT ANVÄNDA CELF-4 FÖR TAL- OCH SPECIALPEDAGOGER SAMT SPECIALLÄRARE

CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundamentals) utkom i Sverige år 2013 och är ett omfattande språktest, standardiserat på ett flertal språk. CELF-4 får användas av logoped och psykolog samt av specialpedagog/speciallärare/talpedagog efter särskild utbildning.

Kursen för pedagoger är uppdelad på två kursdagar och en uppföljningsdag med hemuppgift (som kräver ca en dags jobb) där emellan. Du hittar aktuell information om kursen på www.pearsonassessment.se. Vårterminen 2017 äger kursen rum den 6+7 mars samt 26 april.

CELF-4 har blivit ett uppskattat material som utgör ett gediget inslag i en språkutredning. 

Anmälan via Pearsons hemsida


 

Övrigt kursutbud

Nedanstående är kurser som Astrid Frylmark arrangerar och rubriker på studiedagar som är vanliga när Astrid anlitas av kommuner. Kurserna nedan har alltid begränsat antal platser för att ge utrymme för interaktiva inslag så att kursdeltagarna ska få ut så mycket som möjligt av dagen och vara aktiva i lärprocessen.

 
Intresseanmälan:
Det går bra att göra en öppen intresseanmälan genom att klicka här och registrera dina uppgifter och önskemål.
 
 

CELF-4; CLINICAL EVALUATIONS OF LANGUAGE FUNDAMENTALS. Heldags introduktionskurs för logopeder och psykologer.

BERÄTTA.NU handlar om hur berättandet i tal och skrift utvecklas med och utan språkstörning och är uppbyggd kring praktiska tips. Kursen utgår delvis från böckerna Berätta tillsammans och Berätta.nu men innehåller mer kunskap om språkets och berättandets utveckling och om hur man kan arbeta med berättande tillsammans med barn som av olika orsaker (språkstörning eller flera språk) har språkliga svårigheter.

HELA SPRÅKET - HELA TIDEN är kursen som tar vid där en utredning slutar. Hur kan man stärka olika delar av språket hos en elev med språkstörning? Interaktiv kursdag med teori och praktik varvat för dig som arbetar i F-6. Endagskurs.

PRAGMATIK OCH SOCIAL KOMMUNIKATION är ofta bortglömda inslag i en språkutredning, men så viktiga för barnet/eleven! Om kartläggning och åtgärder.

SAMTAL VID AFASI är en föreläsning för personal i hemtjänst och hemsjukvård om hur man kan överbrygga några av de hinder för kommunikation som afasi ger.

TRAS GRUNDKURS är en kursdag för dem som vill få en introduktion i TRAS, förstå varför och hur samt vad man gör för att utveckla barnens språk.

TRAS I PRAKTIKEN är en kursdag för dem som har arbetat med TRAS ett par år och som vill få nya idéer för att komma vidare.

PÅ VÄG IN I SPRÅKET 0-5 ÅR. Hel- eller halvdagsföreläsning (kväll)  för förskole- och BVC-personal

SPRÅKET VID SKOLSTART, endagskurs för förskoleklassens personal. Om det viktiga i att ge språket stöd inför läs- och skrivinlärningen, och om hur man följer upp språket inför läsinlärningen med tanke både på avkodning och läsförståelse.

VARFÖR, VAD OCH HUR? SPRÅKLIG KARTLÄGGNING F-6. Många elever behöver anpassningar och/eller vissa individuella insatser utan att det ska till en hel utredning. Det här är dagen som handlar om hur man kartlägger språk, läsning och skrivning för att kunna göra tillvaron i skolan bättre för språkligt sköra elever. Kursdeltagarna får bl.a. en introduktion i materialen Bedömning Av Språk och Testbatteriet. Kursen hålls i Uppsala.

TILLTALANDE TILLTAL är en föreläsning, workshop eller kurs för dig som inte gillar att prata inför folk. Kan genomföras individuellt, som kurs eller som arrangemang på en arbetsplats.


NÅGRA CITAT från tidigare kursdeltagare: 
Mycket bra dag med matnyttig teori och praktik. Jag har mycket med mig hem till vardagen. 
Lätt att fråga/diskutera. Du har varit en positiv och glad föreläsare.
Lätt att lyssna på. Tack för en innehållsrik dag!
Som "ensamarbetare" i en liten kommun får jag en härlig vitamininjektion!
Allt har tilltalat mig.
Bra innehåll med praktisk förankring
Strukturerat och överskådligt.
Bra erfarenhetsutbyte och fallbeskrivningar.
Jag är så nöjd så just nu kommer jag inte på något att förbättra. Tiden sätter gräns för diskussionen. Det är ju givande i en så här kunnig och erfaren grupp. Bra stämning, god mat, seriöst och genomtänkt. Tack!"

Vid samtliga ovanstående arrangemang är det begränsat med platser.